Hajdútánc Kapronca váránál. 1686. |
Német és lengyel orgona- és citeratabulatúrák a hajdútánc néhány stilizált dallamát is megőrizték (ungareszka). Ezek a kanásztánc-ritmust és a dudazene jellemző motivikáját hordozó dallamok máig átszövik a Kárpát-medence népeinek tánczenéjét. – A történeti források a tánc többféle funkciójáról is hírt adnak: győzelmi torok és udvari mulatságok virtusos, bemutató táncaként járták, de még csata közbeni hajdútáncról is tesznek említést. A történeti emlékekből a hajdútánc formai sajátosságai is kirajzolódnak. A fegyver (kard, szekerce) virtuóz forgatásával együtt járó, többnyire kötetlen szerkezetű, harcszerű, vívó mozzanatokkal átszőtt férfitáncot magánosan vagy csoportosan, összefogódzott körben s alkalmanként még párosan nővel is járták. A források hangsúlyozzák a tánc szilaj, dobogós jellegét (toborzók), kiemelik szinte akrobatikus ugró és guggoló, földhöz lapuló figuráit, s a táncot kísérő karjátékról, valamint ritmikus kiáltásokról is tesznek említést.
Hajdútánc Varranó váránál. 1686. |
A hajdútánc pásztortáncként tovább élő formáinak jelentős szerepe volt az újabb férfitánc, a verbunk kialakulásában, s ezáltal az új magyar táncstílus kialakuláshoz is hozzájárult.
A történeti forrásokban a 15. század végétől a 18. század elejéig tudjuk követni a hajdútáncokat hosszabb-rövidebb leírások, dallamfeljegyzések, képi ábrázolások formájában. Az eddig e témáról összegyűlt mintegy 300 hazai és külföldi forrásból e táncot a fegyver (kard, szekerce) virtuóz forgatásával járt, harcszerű, vívó mozdulatokkal átszőtt szóló-, illetve csoportos férfitáncként, s alkalmanként nővel járt párostáncként ismerjük meg. A korabeli följegyzésekben hangsúlyozzák a tánc szilaj, dobogó jellegét, szinte akrobatikus, ugró, guggoló, földhöz lapuló figuráit, a jellegzetes karjátékot és a ritmikus kiáltásokat. A táncot a kor népszerű hangszerei, a duda, a tárogató és a dob szolgáltatta. Kísérődallamaira a gyors mozgású nyolcadoló ritmus és a dudazene jellegzetes motivikáját használó melodika volt jellemző.
Edward Brown angol utazó például így jellemzi a táncot: "Nyomát sem láttam, míg Magyarországra nem jöttem, a régi Pyrrhusi Saltatiónak, azaz harcitáncnak, melyet ezen a vidéken hajdúk (Heyducks) táncolnak. Csupasz karddal előretörve, suhintgatva és csattogtatva járják. Forognak és fordulnak, testüket erőteljes és hirtelen mozdulatokkal felemelve és lenyomva, miközben a görögök módjára saját mértékük szerint énekelnek". Hasonló táncot járt kard nélkül Balassi Bálint 1572-ben a pozsonyi koronázási ünnepségen, Esterházy Pál nádor két karddal a kezében az 1647-es országgyűlés alkalmával a királyi udvarban. A hajdútánc - érdekes módon - része lett a hajdúk, mint egyfajta kelet-európai könnyűfegyverzetű zsoldoskatonaság sajátos harcmodorának, melynek állandó eleme volt a cselvetés, a meglepetés és az ellenség bosszantása.
Erre utal Gabelmann német szemtanú leírása Esztergom ostromáról 1595-ben: "egy hajdú és két magyar zászlótartó beugrott a vár árkába, s ott a törökök leghevesebb tüzelése közben a hajdútáncot járták. Az ember azt hinné, hogy lakodalomban és nem háborúban van". A forrásokból világosan nyomon követhető, hogy egy, a középkori forrásokban ritkán előforduló, alkalmi táncforma, a fegyvertánc hogyan válik fokozatosan az egész korabeli magyarországi társadalmat (a jobbágyokat, nemeseket, végvári katonákat, s nemzetiségeket is) átfogó tánccá, általános Kárpát-medencei táncstílussá a korabeli Magyarország tánckultúrájának legfőbb kifejezőjévé Európa szemében. A hajdútánc a török Hódoltság és a Habsburgok elleni küzdelmek elmúltával elvesztette időszerűségét, és lassan visszaszorult a helybeli pásztori-paraszti tánchagyományba. Maradványai leghívebben a Kárpát-medence népeinek eszközös pásztortáncaiban éltek tovább, s megváltozott formában részévé váltak a 18-19. századi új tánc- és zenei stílus, az ún. verbunkos kialakulásának."
Réthei Prikkel Marián: A magyarság táncai (Bp., 1924);
Viski Károly: Hungarian dances (Bp., 1937);
Szabolcsi Bence: Népzene és történelem (Tanulmányok, Bp., 1954);
Kaposi Edit–Maácz László: Magyar népi táncok és táncos népszokások (Bp., 1958);
Kresánek, J.: Hůdobnovedné študie (Bratislava, 1959); Martin György: East-European Relations of Hungarian Dance Types (Europa et Hungaria, Bp., 1965);
Martin György: Der siebenbürgische Haiduckentanz (Studia Musicologica, 1969).
http://mek.niif.hu/02100/02115/html/2-914.html http://mek.oszk.hu/01800/01885/html/index4.html